JÍDLO: Ty máš svaly…

HUBNUTÍ VS SVALY

Pro svaly a tvorbu svalové hmoty jsou proteiny nezbytně důležité. Při procesu hubnutí dochází ke dvěma věcem. Jednak ke spalování tuků a také k tvorbě svalové hmoty. Ta nám následně pomůže udržet štíhlou linii.

 

Co když posilujeme?

Pokud budou v našem jídelníčku chybět proteiny, svalová hmota se nebude mít z čeho tvořit. Je ale správné přijmout jich o hodně více?

svaly, svalová hmota

URČITĚ NE! Nadměrný příjem bílkovin zatěžuje trávící ústrojí a ledviny. Dokonce si můžete i uškodit. U lidí se zvýšenou fyzickou zátěží a u sportovců může být potřeba proteinů o něco vyšší, ale ne nějak zásadně.

 

Není protein jako protein…

V dnešní době, kdy jsme zmítáni různými trendy, to ani u jídla není jinak. Dnešním trendem jsou vegetariánské a veganské pokrmy. Jinými slovy strava, která stojí na absolutním vyloučení živočišných potravin a tím i bílkovin. V odborných kruzích se velmi spekuluje o kvalitě bílkovin z rostlinných zdrojů. Jeden z názorů je, že bílkoviny rostlinného původu nejsou tak kvalitní, proto, že neobsahují všechny nepostradatelné esenciální aminokyseliny v dostatečném množství a také ve správném poměru.

Pouze s odborníkem

Při správném složení jídelníčku může i veganská strava poskytnout dostatek kvalitních bílkovin. Každá z potravin má jiný aminokyselinový deficit. Správného vyvážení se dá dosáhnout tedy jen vhodnou kombinací potravin rostlinného původu. To už však vyžaduje dobré znalosti a nemůžeme doporučit, aby se do toho člověk pouštěl na vlastní pěst.

 

JAKÉ POTRAVINY JSOU BOHATÉ NA BÍLKOVINY?

Živočišné zdroje – hovězí a drůbeží maso, uzeniny (krůtí a kuřecí prsní šunka), ryby (losos, tuňák), mléko, tvaroh, vejce, sýry (olomoucké tvarůžky, eidam)

Rostlinné zdroje – luštěniny (sója, čočka, fazole, hrách, cizrna), obiloviny (quinoa, pohanka), ořechy, semínka, náhražky masa

KDE HLEDAT BÍLKOVINY

 

NEJEN PRO NÁROČNÉ

Pokud máme náročný denní program a potřebujeme plnohodnotně doplnit živiny, neměli bychom hřešit u fast-foodů. Konzumace takových potravin nás v našem snažení může posunout o několik kroků vzad. Pokud si z časových důvodů nemůžeme dovolit kvalitně se stravovat, využívá mnoho z nás potravinové doplňky. Některé z nich dokáží chod jídla nahradit úplně.

Tyto vyvážené a na bílkoviny bohaté a navíc ještě chutné doplňky používáme i v 3-měsíčním zeštíhlujícím programu v našem studiu. Výsledky si můžete sami ověřit ZDE, kde jsem ve stavu před a po.

Co vy na to? Komentujte, sdílejte, lajkujte :-)