IMUNITA: Jak na ni? – 1. díl

Léto je za námi a blíží se období, kdy se ochladí, naše tělo bude přecházet do útlumu a naše fyzická i psychická kondice dostane zabrat. Abychom období podzimních plískanic v pohodě zvládli, potřebujeme mít imunitní systém v dobrém stavu. Vyhneme se tak rýmečkám, dlouhotrvajícím zánětům nosohltanu i depresím. Dnes vám přináším 10 tipů pro zlepšení nebo udržení imunity. Všechny ale budou fungovat pouze v případě, že dodržíte jednu jednoduchou zásadu: Nesmíte být lenošní se sebou něco dělat :-)


Co je to ta Imunita?

Je to tzv. obranyschopnost organismu, tedy míra schopnosti vašeho organismu se bránit proti napadení viry a bakteriemi, kteří do těla nepatří.

zdravi_a_krasa_R

 

A ted už slíbených 10 tipů pro získání dobré imunity. A protože je toho hodně, rozdělím to na 2x.

 

1. Aktivně se hýbejte a sportujte

Udržování fyzické kondice je předpokladem pro silný a správně fungující imunitní systém. Platí totiž přímá úměra: Imunitní systém bude přesně v takové kondici, v jaké bude vaše tělo (fyzické i psychické). Pro vybudování dobré imunity nemusíme hned trhat výkonnostní rekordy. Začněte chodit více pěšky a omezte jízdu výtahem. Pokud si najdete jednu pohybovou aktivitu, bude to skoro ideání stav.

 

2. Pravidelně a dostatečně jezte

Není nic horšího, než začít den bez vydatné snídaně, jít do práce či školy bez pořádné svačiny, vynechat oběd a pak se večer nacpat. Tímto postupem bychom způsobovali našemu tělu značné utrpení. Nejdřív energetický deficit a potom přetížený metabolický systém. Navíc tak spolehlivě přiberete na váze, budete unavenější a máte slušně zaděláno na deprese. Začněte jíst v klidu, bez stresu a v pravidelných intervalech. Snažte se jíst střídmé porce a nezapomeňte na druhou večeři. Hladovět na noc, je to nejhorší, co lze tělu v oblasti stravování
provést. Nezapomeňte také na kvalitní čerstvé suroviny, ze kterých by vaše jídla měla být připravena. Pro jednoduchost si zapamatujte tyto zásady: Po jídlech z fast-foodu, zlousteš až na půdu… Pokud ve fast-foodu jíš, brzy se zakulatíš… A pro přátele z Brna: Gdyž cháluješ polotovary, hópne ti špekson i za ovary…

 

3. Zajistěte tělu dostatek vitamínů

Vitamíny i další věci, jako stopové prvky, jsou pro náš organismus nezbytně důležité. Abychom měli jistotu, že
těch důležitých prvků máme v těle dostatek, stačí udělat tu nejjednodušší věc – trochu dbát na to, abychom to,
co jíme, bylo v rovnováze. Vyváženě maso, zeleninu, luštěniny a střídat způsob jejich úpravy.

Co nejvíce prospívá imunitnímu systému?

  • Citrusové plody a kiwi – vitamín C
  • Ořechy, luštěniny a listová zelenina – zinek, hořčík, vitamin E a D
  • Česnek – „přírodní antibiotikum“
  • Kyselé zelí, jogurty a kysané mléčné výrobky – napomáhají trávení a zažívání
  • Čerstvé a libové BIO maso – všechny druhy masa, především pak rybí maso
  • Obecně všechno ovoce a zelenina
  • Rakytník řešetlákový, Kustovnice čínská – rostliny budoucnosti s vysokým obsahem vitaminů
zelenina zdravé jídlo imunita

4. Nepodceňujte pitný režim

Pití „obyčejné“ vody příznivě napomáhá detoxikaci organizmu. Není proto radno zapomínat na pitný režim. Pokud do pitného režimu zařadíte zelený čaj nebo bylinné čaje, rozhodně uděláte dobře. Jak si spočítat optimální množství vody, které bychom měli za den vypít, najdete ZDE v článku VODA: Pít či nepít

 

voda zdraví krása imunita

5. Vyrazte do přírody na procházku

Chodíte na procházky? Pokud ne, tak to rychle napravte. Aktivní pohyb na čerstvém vzduchu se nedá ničím nahradit. Je dokonce tak důležitý, že jsem se rozhodla to zařadit pod samostatný bod. Proč? Pobyt na čerstvém vzduchu a nejlépe v lese (a to i v nepříznivém počasí), výrazně pomáhá imunitnímu systému. Pomáháte tak tělu vyrovnávat se s různými viry, bakteriemi a škodlivými látkami. Pak se přirozeně stává odolnější.

příroda zdraví les imunita

Pokračování příště….

Co vy na to? Komentujte, sdílejte, lajkujte :-)